پلاستیک پلی اتیلن چیست؟

برای معرفی پلاستیک پلی اتیلن باید گفت که ، این ماده یکی از انوع پلاستیک از دسته ترموپلاست میباشد. این نوع پلاستیکها دارای کاربرد های بسیاری هستند. به طور کلی تمامی مواد ساخته شده با پلاستیک پلی اتیلن قابل بازیافت میباشند. از طرفی پلاستیکهای PE دارای قیمت و وزن بسیار کمی میباشند. به همین دلیل برای ساخت انواع ظروف محصولات مواد غذایی استفاده میشود. از طرف دیگر به دلیل مقاومت مناسب و عدم وجود منابع سمی در آن ، برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده میگردد. در این مقاله معرفی و برسی انواع پلاستیک های پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

پلاستیک پلی اتیلن چیست :

پلاستیک های پلی اتلین از پلیمر های پلی اتیلن و یا به اختصار PE ساخته شده اند. از طرفی PE یک ماده پلیمری است که از واحدهای منفرد به نام مونومر تهیه شده اند. مونومر های این پلاستیک به نام اتیلن شناخته میشوند. اتیلن ها به صورت زنجیره ای به دنبال هم آرایش یافته اند و مولکول بزرگ پلیمری را تشکیل داده اند. ماده اولیه پلی اتیلن ها از نفت خام به دست می آید. مهم ترین بازار مصرف انواع پلی اتیلن ها، صنایع لاستیک و پلاستیک است. پلی اتیلن در گریدهای تجاری PE63، PE80 و PE100 در بازار جهانی موجود هستند که در ساخت و تولید انواع پلاستیک ها و محصولات متنوع مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین لازم به ذکر است که پلی اتیلن یک پلیمر ترمو پلاستیک (قابل ارتجاع درگرما) با ساختار کریستال نرم است.

تاریخچه پلیمر پلی اتیلن :

پلی‌اتیلن اولین بار توسط شیمیدان آلمانی هانس فون‌پشمان ساخته شد که در سال ۱۸۹۸ در حین بررسی دی‌آزومتان آن را به‌طور تصادفی تهیه کرد. هنگامی که همکارانش یوگن بامبرگر و فردریش تشرنر ماده سفید و مومی شکلی را که او ایجاد کرده بود توصیف کردند، متوجه شدند که حاوی زنجیره‌های بلند -CH2- است و آن را polymethylene (پلی متیلن) نامیدند.

اولین محصول تولید شده توسط پلیمر پلی اتیلن :

اولین سنتز صنعتی کاربردی پلی‌اتیلن بار دیگر به‌طور تصادفی در سال ۱۹۳۳ توسط اریک فاوست و رجینالد گیبسون در کارگاه صنایع شیمیایی امپراتوری یا همان ICI در نورثویچ انگلستان کشف شد. پس از اعمال فشار بسیار بالا چند صد اتمسفر به مخلوطی از اتیلن و بنزآلدئید، آنها دوباره یک ماده مومی سفید تولید کردند. از آنجایی که واکنش اولیه در حضور میزان کمی اکسیژن در دستگاه آنها آغاز شده بود و آنها نسبت به آن اطلاع نداشتند، تکرار مجدد آزمایش در ابتدا دشوار بود. در سال ۱۹۳۵ بود که شیمیدان دیگر ICI ، مایکل پرین، این حادثه را به یک سنتز فشار بالای تکرارپذیر برای پلی‌اتیلن توسعه داد که پایه‌ای برای تولید پلی‌اتیلن کم چگالی به انگلیسی LDPE صنعتی شد که از سال ۱۹۳۹ شروع شد.

انواع مختلف پلاستیک های PE :

پلاستیک های پلی اتیلن یا همان PE بر اساس نوع فشرده سازی و ساختار مونومر آنها دارای انواع مختلفی هستند. در زیر به صورت مختصر انواع این پلاستیکها نام برده شده :

  • پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE)
  • پلی اتیلن چگالی پائین (LDPE)
  • پلی اتیلن سبک و خطی (LLDPE)
  • پلی اتیلن بسیار سبک (VLDPE)
  • پلی اتیلن عرضی (XLPE)
  • کوپلیمرهای اتیلن – وینیل استر
  • پلی اتیلن UHMWPE

در ادامه به معرفی کاربرد پلاستیک پلی اتیلن پرداخته میشود.

کاربرد های پلاستیک پلی اتیلن :

انواع مواد پلی اتیلن ذکر شده در فوق با گریدهای تجاری مختلف، دارای یک خصوصیات مخصوص به خود هستند که موجب می شود برای تولید یک محصول متفاوت مناسب باشند. به طور مثال، پلی اتیلن با چگالی بالا بیشتر برای تولید انواع لوله پلی اتیلن و اتصالات و همچنین انواع مخازن پلی اتیلنی به کار می رود. علاوه بر این موارد، از این پلیمر برای تولید انواع قطعات پلاستیکی، انواع بطری، جعبه های حمل و نقل، انواع ظروف نگهداری مواد غذایی، سپتیک تانک، کیسه های بسته بندی و … استفاده می شود.  به عبارت کلی کاربرد های این پلاستیک در زیر آورده شده است :

  • ساخت لوازم بسته‌ بندی
  • در صنایع خودرو سازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت لوازم اسباب‌بازی
  • صنایع برق و مخابرات
  • تولید انواع لوله‌ ها
  • تولید انواع مخازن برای نگهداری مواد خاص شیمیایی
  • تولید انواع محفظه‌ ها و مخازن برای نگهداری لوازم دارویی بهداشتی
  • ساخت انواع عایق‌ های پلی اتیلنی مورد استفاده در گلخانه‌ ها
  • ساخت مصالح عایق ساختمانی

نتیجه گیری :

پلاستیک های پلی اتیلن از دسته پلاستیک ترموپلاستیک میباشند. این پلاستیکها دارای قیمتی ارزان در کنار مقاومت مناسب جهت واکنش های شیمیایی هستند. همچنین به دلیل مقاومت حرارتی مناسب و عدم انتشار مواد سمی ، استفاده از آن ها در ظروف یکبار مصرف و بسته بندی کاربرد دارد. اگر چه با ویژگی مقاومت مناسب آن ، در ساخت لوازم الکترونیکی نیز دارای محبوبیت خاصی میباشد. در این مقاله به برسی و معرفی انواع پلاستیک های پلی اتیلن پرداختیم.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید